Friday, December 17, 2010

Tutorial: cara-cara nak warna kartun guna photoshop

ok dah sebulan aku x update blog ni sebab kekeringan idea tp pikir punye pikir, aku rase kali aku nak berkongsi ilmu seni aku kepada pembace2 blog ni. Segmen ni bertajuk 'D.I.Y.' atau pon 'do it yourself' dan episod pertame ni aku nak ajar camner nak wrnakan watak kartun yang comel yang selalu aku lukis untuk aku dan kawan2 rapat aku.

Perkara yang anda perlukan adalah:
i   ) PC @ Laptop
ii  ) Software Adobe Photoshop
iii ) Lakaran Watak yang telah di 'touch-up' kan dengan G-pen dan Marker
iv ) Scanner

Lukis watak anda dan scan ke dalam komputer

Buke Adobo Photoshop dan open file lukisan yang telah discan tadi

1. Tekan 'image'
2. Pilih 'adjustment'
3. Pastu pilih efek 'threshold'

Pastikan level efek 'threshold;' tu menepati citarase anda kenrane efek ni berubah mengikut kualiti gambar

Pilih tool 'paint bucket'(bentuk baldi) dan pilih warna kulit untuk watak anda, dan tekan pada bahagian yang anda ingin warnakan

Seperti anda lihat, ada bahagian halus dan susah untuk diwarnakan

Pilih tool 'brush' dan tekan mode.
Pilih mode 'darken'

Sekarang anda boleh warna bahagian kecil tadi tanpa rasa bersalah pon.
Warnakan bahagian lain seperti baju seluar dan kasut.

Untuk mata, pilih tool brush dan pilih mode'normal'

Pilih warna putih, dan lukis kan diantara garisan mata tu

Kemudian isi warna putih dengan paint bucket tool

Siap!
tambahkan shading untuk menampakkan watak anda lebih 3D
P/S: untuk lebih pandai, cuba faham fungsi setiap tool dan konsep layer

8 comments:

  1. untuk installment photoshop cs3 (cracked version) sile kontek aku...peace!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum dan selamat sejahtera
      hi
      selamat berkenalan
      mane saye boleh dapat photoshop cs3 crack punyer :)

      Delete
  2. xberat k lau instal photoshop lam laptop..??

    ReplyDelete
  3. x pon..biase jer..tp ni sotfware crack version punyer..haha

    ReplyDelete
  4. xper lah..lagu slow..biar aman sikit org bace..haha

    ReplyDelete
  5. mcmna nk tmbah shading tu?

    ReplyDelete
  6. pilih warna yg gelap sikit mcm kulit tu. pastu pilih 'quick selection tool' yg nampak mcm tongkat magic tu. select bahagian yang nak di-shading-kan. pilih brush tool dan tukar ke mod darken. warnakan tempat yang ingin diwarna dengan tanpa rasa bersalah pun melainkan ada warna cerah @ putih.

    ReplyDelete